Blog

Drempelloos


De helft van alle Nederlanders heeft een lichamelijke, psychische of zintuigelijke beperking. Laat dat even op je inwerken. De helft! Zij zijn dus allemaal 'anders'. Net als al die mensen die zich onderscheiden door bijvoorbeeld hun afkomst, seksuele geaardheid of gender. Zo bezien is niet de standaard, maar de uitzondering de norm. 
 
De laatste tijd gaat het steeds vaker over 'inclusie'. Oftewel: over iedereen zich welkom laten voelen, mijn definitie van gastvrijheid. Dat begint met heel praktische zaken. Neem toegankelijkheid. Fijn als er in een gebouw geen drempels zijn. Maar wat als je vervolgens met je rolstoel allerlei hindernissen moet nemen om een liftsleutel te bemachtigen?
 
Inclusie gaat echter over veel méér. Obstakels kunnen immers ook onzichtbaar zijn. Sociaal, digitaal of financieel bijvoorbeeld. Begrijpen je 'andere' klanten je communicatie wel? Is je taalgebruik niet te moeilijk? Speel je voldoende in op hun specifieke wensen? En kunnen ze zich het wel veroorloven om bij je te kopen? 
 
De zogenaamde uitzonderingen vormen een (potentiële) klantengroep van formaat. Geef ze daarom de aandacht die ze verdienen. Dat geldt trouwens óók voor medewerkers. Hoe diverser je personeelsbestand, hoe hoger de kwaliteit van de dienstverlening en hoe beter het rendement, toont onderzoek aan. 
 
Inclusie loont dus, op allerlei vlakken. Maar die sec als marketingtool inzetten werkt niet; daar prikken mensen snel genoeg doorheen. Om klanten en medewerkers écht welkom te laten voelen, is meer nodig. Een organisatie creëren met een open cultuur, waarin iedereen ertoe doet. Waar de mens centraal staat en klanten en medewerkers kunnen meepraten. Gastvrij bewustzijn, noem ik dat. Daarmee neem je alleen de zichtbare, maar ook de onzichtbare drempels weg. En maak je daadwerkelijk een verschil. @inclussie #gender #gastvrij #diversiteit OF | Ondernemend Friesland maart 2022

TE Gastvrij?

TE Gastvrij?

Te gastvrij?
 
Mijn professor, bij wie ik later dit jaar hoop te promoveren, vroeg me laatst: “Kun je ook TE gastvrij ...

Gastvrijheid ontzorgt

Gastvrijheid ontzorgt

Voorkomen is beter dan genezen, luidt het bekende spreekwoord. Dat geldt niet alleen in de zorg, maar ook in de horeca. Preventie ...

Gastvrije gewoontes

Gastvrije gewoontes

Gastvrije gewoontes
 
Wat is jouw meest gastvrije gewoonte? De deur voor klanten openhouden? Je voornaam zeggen als je de telefoon opneemt? ...

Gastvrij of Gastfrij Fryslân

Gastvrij of Gastfrij Fryslân

Gastvrijheid is hip, dat merk ik aan de vele lezingen en trainingen die ik over gastvrijheid mag geven. De toeristische sector ziet (Friese) ...

Gastvrije hygiëne

Gastvrije hygiëne

Ik mag het niet zeggen natuurlijk, maar als gastvrijheidseconoom ben ik stiekem een beetje jaloers op het coronavirus. Daarom vroeg ik op ...

Heel Friesland Gastvrij

Heel Friesland Gastvrij

Heel Friesland gastvrij 

Hebt u dat ook? U kijkt naar ‘Heel Holland Bakt’ en denkt: ‘dat kan ik ook’.
Mooi dat ...

Klant in de wacht

Klant in de wacht

De klant in de wacht

Een klant laat je niet wachten, toch? Elke Mkb’er zal ...

(gast) vrijheidsbeeld

(gast) vrijheidsbeeld

(gast)Vrijheidsbeeld

Als ik aan New York denk, dan zie ik het vrijheidsbeeld voor mij. The Statue of ...

Wensgroet

Wensgroet

De Friezen op het platteland zijn nogal ‘groeterig’. Toeristen kijken soms verschrikt op als iemand hen op straat groet.
is

Sense of Hospitality

Sense of Hospitality

Leeuwarden-Friesland 2018

Wat houdt Friesland behalve fonteinen, evenementen en herinneringen over van een jaar Kulturele Hoofdstad? 
De horeca draait op volle ...

Startend onderzoekend ondernemer

Startend onderzoekend ondernemer


"Ga promotieonderzoek doen als een soort startend ondernemer" betoogt geograaf Julian Kirchherr in Trouw (8 augustus 2018). Gewoon beginnen en al doende leren. ...

Terrasje pakken - kleine kaart

Terrasje pakken - kleine kaart

Grote verdwijntruc met kleine kaart

Afgelopen zondag zat ik lekker met mijn man en kinderen op het terras in een watersportdorp. ...

Noordoost Fryslân in 2033!

“Het jaar 2033” was de titel van een conferentie die ik onlangs bezocht. Hoe groeien onze (klein) kinderen op ...

Komt allen tezamen

Op mijn nachtkastje ligt het boek: 'Vergaderen, niet doen!' Wordt u, net als ik, ook blij van deze titel? ...

De Dwaande rijmpiet

De Sint is in Noordoost-Fryslân weer aangekomen
Aan de verhitte pietendiscussie kon hij ...

Retail en gemeente Dwaande genoeg?

Veel winkelcentra in Friesland worstelen met leegstand. De vicieuze cirkel van leegstand is lastig te doorbreken. Lege etalages, winkelen ...

Gastvrij of Gastfrij Fryslân?

Gastvrijheid is hip, dat merk ik aan de vele lezingen en trainingen die ik over gastvrijheid mag geven. Stichting Merk Fryslân wil ...

Geen krimp, maar ruimte!

"Je moet niet zeggen krimpgebied, maar een gebied met ruimte", zei een vriend. Het gaat om hoe je de boodschap inlijst, het ...