Gastvrijheid ontzorgt

Voorkomen is beter dan genezen, luidt het bekende spreekwoord. Dat geldt niet alleen in de zorg, maar ook in de horeca. Preventie en gastvrijheid worden niet vaak in één zin genoemd. Wat mij betreft zou dat wel moeten. 
Werk jij preventief aan de relatie met je collega’s, medewerkers en klanten? Denk je na over hoe je onrust, communicatiemisverstanden en conflicten vóór kunt blijven? Of ben je, in de drukte van alle dag, steeds bezig om achteraf brandjes te blussen?
Door te anticiperen kun je je gastvrijheid vergroten. Niet alleen voor klanten, maar ook voor je collega's. Met een pro-actieve houding ontzorg je nieuwe medewerkers en ondervang je problemen. Zo hebben wij in De Pleats voor (jong) nieuwe personeel een filmpje over hoe hun eerste werkdag eruitziet. Voorkomt zorgen en stress en zorgt voor een goede start. Met een grotere gastvrijheid naar klanten tot gevolg. 
Een ander voorbeeld. Hoe bejegen je elkaar? Even terug naar de zorg. Veel klachten in een ziekenhuis komen voort uit het feit dat patiënten zich niet respectvol behandeld voelen. Ook dat is in de horeca niet anders. Door hier aan de voorkant afspraken over te maken en met nieuw gedrag te oefenen, kun je veel gedoe achteraf voorkomen. Bijvoorbeeld door afspraken te maken over de begroeting of hoe te handelen bij een klacht.
Communicatie is dus een krachtig preventief middel. Door duidelijke te communiceren voorkom je dat je veel zorg moet plegen. Denk aan een klantgerichte website met begrijpelijke taal en goede zoekfuncties. Scheelt veel mailtjes, telefoontjes en misverstanden. Het meest krachtige gastvrije medicijn is echter oprechte persoonlijke aandacht. Aandacht voor de omgeving en voor processen, en vooral voor elkaar.
Je kunt niet alle problemen vermijden. Maar een gezonde organisatie heeft wel meer weerstand.
Voorkomen is beter dan genezen.