Tijd van 'Eten wat de pot schaft' is voorbij

Ingezonden stuk Leeuwarder Courant 4 augustus 2020

De ondernemer moet een stapje extra doen
‘Ja meneer, we zijn hier in Friesland. Hier wordt gegeten wat de pot schaft, niet wat de klant vraagt.’ Ik wist niet wat ik las (LC 29 juli), is dit Friesland anno 2020? Op de vraag van de journalist: ‘Zou dat dan ook anders moeten, om die nieuwe toeristen vast te houden?’, was het antwoord: ‘Welnee. Dat hoort bij de streek, bij je eigen identiteit en authenticiteit.’
Sorry Albert Hendriks, maar nu sla je de plank mis. Al jaren is de inzet dat er ‘een ander soort’ toerist naar Friesland komt. Een toerist die hier komt voor cultuur, kunst, het landschap en Friesland in brede zin waardeert en daarnaast ook iets ‘te spenderen’ heeft. De kwaliteitstoerist, niet de verwende toerist, maar een toerist die wat meer ‘gewend’ is.
Deze toerist zoekt ook identiteit en eigenheid, maar Burdaard is toch niet zo ver van de bewoonde wereld dat het restaurant maar een keer in de maand bevoorraad wordt om een minimale keuze te rechtvaardigen?
En nee, in Friesland zit niemand te wachten op Amsterdamse taferelen met ‘dertien restaurants in een dozijn’, met alleen maar schnitzels en saté op de kaart. Maar bij gastvrijheid draait het om anticiperen en je verdiepen in je klanten. En dat is meer dan doen wat je zelf denkt dat ‘genoeg’ is. Gastvrijheid is iets waarmee je je kunt onderscheiden en waarmee je waarde kunt toevoegen. Dat de toerist enthousiast vertelt over de topervaring en volgend jaar weer terugkomt.
De tijd van ‘eten wat de pot schaft’ is voorbij. Niet de toerist is verwend, maar de ondernemer. De toerist komt niet meer vanzelf naar jouw tent. Er zijn inmiddels veel meer partijen die met de Friese horecaondernemer strijden om de monden van de toerist.
Waarom zou je 2,75 euro voor een biertje betalen in een horecabedrijf als je dit zonder veel corona-chagrijn gekoeld bij de supermarkt kunt halen en lekker thuis kunt opdrinken?
Bovendien kiest de toerist met net zoveel gemak voor een thuisbezorgde maaltijd of een kant-en-klaarmaaltijd van de supermarkt in het huisje.
Je gast verwennen, in de watten leggen, een prachtige avond bezorgen. Dat betekent een stapje extra doen, je verdiepen in je gasten, een goed verhaal vertellen en vakman/vrouw zijn. Dat kan ook met een kleine kaart met dagverse en authentieke streekprodukten. Gerechten die passen bij de smaak van de toerist met een verwend gehemelte, de toerist die weet wat lekker eten is.
De nieuwe toerist? Het is even wennen.

GEESJE DUURSMA
Burgum, horecaondernemer en gastvrijheidseconoom