Duurzaam gedoe beloond met 2 extra P's

'Waarom doe je dit nu allemaal?', 'Wat bedoel je', vraag ik dan. ‘Nou bezig zijn met dat duurzame gedoe’.

'Gedoe', zo wordt er door veel mensen nog tegenaan gekeken. En soms, ja soms geef ik ze helemaal gelijk. Zo zou het toch heel handig zijn als iemand van de gemeente  helpt bij alle formaliteiten rondom mijn nieuwe Wajonger. Wat een gedoe, dat nodigt niet gelijk uit om een tweede Wajonger aan te nemen. Of bijvoorbeeld de grote jongens zoals Liander en GDF-Suez, die niet in staat zijn om de elektriciteitsnota’s digitaal te versturen. Mijn papierloze kantoor levert geen enkel probleem op voor de lokale slager en bakker.

Dat duurzame gedoe loont. Loont in financiële zin, maar vooral ook in sfeer en bezieling. Voor mij is dit de 4e P. Naast de 3 P’s van People, Planet en Profit, de 4e P van Pneuma. Wat is de ziel, de geest, de sfeer van het bedrijf?

De corebusiness van mijn horecabedrijf is gastvrijheid. Mijn gasten zijn erg sfeergevoelig. Je producten kunnen nog zo goed zijn, maar dat gaat niet werken in een zaak zonder sfeer. Bezieling zorgt voor betrokken en enthousiaste medewerkers met inzet voor het bedrijf.

En er is nog een 5e P en die is van Plezier. Een bedrijf met een goede sfeer geeft Plezier.

En medewerkers die uitstralen dat ze plezier in hun werk hebben, ja dan merk je dat al dat gedoe loont!